Zahvalnost

Zadnjih godina kao da je postalo IN ‘biti zahvalan’ i svi to kao prakticiraju, no što je zapravo zahvalnost? Kako izgleda zahvalnost? Kako se osjeća? Kako se postaje uistinu zahvalan? Ta riječ nam je toliko poznata a istovremeno i strana.

Jeste li ikada steli u miru, zatvorili oči i razmislili na čemu ste zahvalni u svom životu? Jeste li ikad svjesno odlučili da ste zahvalni?

 

 

Zahvalnost je  po definiciji pozitivan osjećaj ili stav koji nastaje kao naš odgovor iznutra na nešto što smo primili ili nam se dogodilo. Najčešće se osjeća nakon što je netko napravio nešto za nas. Istovremeno riječ “hvala” je postala toliko deklarativna u našim životima da je često govorimo samo iz pristojnosti i navike bez da uistinu i osjetimo zahvalnost. 

Stručnjaci tvrde kako je zahvalnost prevencija za loše raspoloženje. Kada nam se čini kako sve ide nizbrdo i život nam je dao limun, umjesto da napravimo limunadu kako se to često savjetuje, možemo se prisjetiti i onih trenutaka kada nam je dao med. Ili kada smo sami posegnuli za žličicom i uzeli med. Upravo zahvalnost je taj med koji nam omogućava prisjetiti se lijepih trenutaka i fokusirati na njih i u budućnosti. Zahvalnost proizlazi iz svijesti i osvještavanjem svega što imamo. Od materijalnih stvari do bliskih ljudi u našim životima i na kraju nas samih i naših kvaliteta. Zahvalnost ne bi trebala biti posljedica već uzrok, što znači da ne trebamo biti zahvalni samo nakon što se nešto dogodilo već i unaprijed za sve dobro što želimo da nam se dogodi. Ono što je najvažnije, zahvalnost ovisi samo, isključivo i jedino o nama.

Zahvalnost nije skromnost niti poniznost. Kada smo zahvalni nismo mali, nismo podređeni nekome, nismo dužni niti ovisni o drugima. Tada smo najviše svoji i najbolje verzije sebe. kada smo u stanju zahvalnosti, to nije usmjereno na druge (može biti i ne mora), to stanje je usmjereno na nas same i naš osjećaj blagostanja.

Znastvenici su proveli brojna istraživanja prilikom čega su mjerili otkucaje srca ovisno o emociji u kojoj se osoba nalazila. Kada su se sudionici nalazili u stanju zahvalnosti, njihovi otkucaji srca su bili ritmični i ravnomjerni za razliku od stanja frustracije kada su bili vrlo nepravilni i kaotični. Prema tome, možemo zaključiti da je zahvalnost izuzetno važna za naše zdravlje i najbolje moguće funkcioniranje cjelokupnog organizma.

 

Zahvalnost ne samo da dovodi do smanjenja lučenja kortizola, inače poznatog kao hormona stresa, već igra ključnu ulogu u našem odgovoru na akutni stres. Pridonosi i pozitivnom ishodu kroničnog stresa koji nerijetko ima štetan učinak na zdravlje, može značajno pomoći u prevladavanju psihotrauma, povezana je s pozitivnim razmišljanjem te možemo reći kako je jedna od mjera očuvanja mentalnog zdravlja.

Odlučite idućih dana razmisliti što je to na čemu ste zahvalni. Za početak možete i trebate sami sebi reći: “Hvala što sam preživio/la cijelu ovu ludu godinu i suočio se sa svim izazovima koje je donijela.” Nakon toga možete izabrati samo tri stvari na kojima ste zahvalni. Svatko od nas može naći minimalno tri stvari na čemu je zahvalan te kada ih nađete, uzmite par minuta vremena i pokušajte ostati u mislima s njima. Ostavite u mislima samo to na čemu ste zahvalni bez bježanja u negativnosti ili ono što vas muči. Poslije toga, uvidjet ćete kako se bolje osjećate te kako svaki dan možemo napraviti nešto za naše raspoloženje. I to ovisi samo o nama. 

Zahvaliti se možemo životu, sebi i drugima na razne načine. Možemo napisati na čemu smo sve zahvalni, možemo se nasmijati na šalu bliske osobe i tako joj dati do znanja da smo zahvalni što se trudi uljepšati nam dan, možemo poslati lijepu misao nekome, pokloniti zagrljaj ili prići drugoj osobi ili sami sebi u ogledalu i iz srca reći: “Hvala ti za sve što činiš za mene.”

Zahvalnost je Vaša odluka, izaberite je i osjetite. 

“Zahvalnost nije primarno odnos prema drugim osobama. To je naš stav prema cijelom svijetu i sebi.”

 

Jelena Đekić
mag.psych

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

NOVOSTI