Neuroplastičnost i neurorehabilitacija

Ljudski mozak je jedna od najsloženijih strruktura koja postoji u prirodi i najsloženiji organ u našem tijelu. Kontrolira i koordinira naše motoričke i kognitivne funkcije, emocije i pamćenje te cjelokupno funkcioniranje. 80% našeg mozga čini voda koja omogućava opskrbu mozga hranjivim tvarima te ukoliko je ne pijemo dovoljno, može doći do problema u kognitivnom funkcioniranju. Optimalno je piti 1 litru vode na 25 kilograma tjelesne težine. Ukoliko već niste, sada je pravi trenutak da uzmete čašu vode i popijete par gutljaja, zar ne? 

Kad mozak “zakaže”

Mozak je povezan sa više od bilijun sinapsi a donedavno se smatralo kako jednom razvijen mozak (razvoj se odvija u dječjoj dobi) nema više sposobnost obnoviti se ili regenerirati. Nova istraživanja pokazuju suprotno. Neurogeneza (razvoj novih neurona) omogućava neuroplastičnost mozga. Neuroplastičnost je sposobnost mozga da se reorganizira i uspostavi nove sinapse između neurona koji preuzimaju ulogu i funkcionalnost oštećenih dijelova. To je sposobnost koja nam omogućava da se mozak stalno modulira, stvara nove živčane stanice i uspostavlja veze između postojećih neurona. Na primjer, kada nakon oboljenja dođe do oštećenja i gubitka neurona, ako se mozak adekvatno stimulira, on taj gubitak kompenzira reorganizacijom. Okolni neuroni preuzimaju funkciju oštećenih neurona dovodeći do oporavka onog dijela tijela koji je oštećen. 

Intenzivna neurorehabilitacija u tome ima odlučujuću ulogu. Neurohabilitacija dokazano ostvaruje odlične rezultate u poboljšanju zdravstvenog stanja pojedinca, a neurorehabilitacija robotikom je čak korak ispred standardne neurorehabilitacije. Neuroplastičnost ovisi o aktivnosti koja uključuje svjetlost, zvuk, vibraciju i pokret. Neurorehabilitacija je složena i sastoji se od elektrostimulacije pojedinih mišićnih skupina i živaca, hipobarične terapije, kineziterapije s naglaskom na posebne tehnike, vježbe na izokinetičkom dinamometru, te ostalih fizikalnih procedura uz podršku psihologa i liječnika specijalista

Pozitivan ishod će biti veći što je naša motivacija veća jer se promjene događaju kada je mozak spreman za njih, tj. kada mi odlučimo da smo spremni za njih. Što više ponavljamo određeni pokret, osjećamo emociju u tijelu ili vrtimo misao u umu, oni će jačati jer ponavljanjem veze između neurona u našem mozgu postaju snažnije. Promjene možemo stimulirati učenjem a zadržat će se one koje najviše puta dosljedno ponovimo. Ukoliko ste pomislili: ali ja ne mogu ovo ili ono, slijedi još jedna informacija. Mozak se mijenja na osnovi unutarnjih mentalnih vježbi te uključuje iste mehanizme koji kontroliraju promjene u “vanjskom” fizičkom pokretu, što znači da se ne moramo niti milimetra pomaknuti da bi potaknuli promjene u mozgu i boljem općem stanju funkcioniranja. Neke od tehnika koje i sami možete primjeniti su: vizualizacija, čitanje novog sadržaja, vježbanje nedominatne ruke ili noge, fizička aktivnost drugačija od one na koju ste navikli, ples, učenje novih riječi ili stranog jezika.

Što ćete već danas izabrati novo za učenje i tako pokrenuti promjenu u svom mozgu te stvaranje novih neuronskih krugova?

 

 

Jelena Đekić
mag.psych

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

NOVOSTI